Unngå å bli utsatt for phishing

Phishing er datakriminalitet hvor en person lokker til seg sensitiv informasjon som personnummer, BankID og lignende. Dette misbrukes så for egen økonomisk vinning. Metodene har blitt mer og mer sofistikert og personlig rettet slik at det er vanskeligere å avsløre denne type svindel.

Det er nesten ingen grense for svindlernes oppfinnsomhet. Det brukes epost, SMS, sosiale medier og telefonsamtaler for å lokke personlige opplysninger ut av deg. Og når svindlerne avsløres kommer de opp med nye triks for å fortsette sin virksomhet.

Her er eksempel på phishing etter personopplysninger:

Etter en hektisk dag setter Håvard seg ned i sofaen for å oppdatere seg litt på Facebook-kontoen sin. Håvard er glad i å reise og er medlem av Facebook sidene til diverse reiseaktører. Via sin konto promoteres en reisekonkurranse fra en kjent og veletablert reiseleverandør, og for å være med i trekningen må man registrere seg. Håvard klikker på lenken til konkurransen og registrerer sin epost. Håvard får umiddelbart en epost fra leverandøren om at ikke bare er han er av de heldige vinnerne, men han vant også hovedpremien; en reise for to til USA.

Premien inkluderer reise og opphold, og leverandøren ordner alle detaljer, også innreisevisum. Alt han trenger å gjøre er å sende leverandøren en kopi av passet. Håvard, lykkelig for å vinne denne flotte reisen, skanner passet sitt og sender en kopi til reiseleverandøren, som han tross alt kjenner godt til fra før. 3 uker senere har det fortsatt ikke kommet noe mer informasjon fra leverandøren. Det eneste Håvard har fått er et brev om at hans forespørsel om et forbrukslån på kr 150.000 er innvilget.

På sosiale medier legger vi ofte ut mye informasjon om oss selv, våre vaner og preferanser. Denne type informasjon brukes av uvedkommende for å opprette kontakt og lure til seg personlig informasjon. Via internett er det lett å utgi seg for å være noe eller noen man ikke er, og dette utnyttes av personer med uærlige hensikter.

Danske bank har satt sammen noen enkle tips i forhold til forsøk på phishing:

  • Vi kjenner alle det gamle uttrykket «for godt til å være sant». Slik er det dessverre ikke lenger. På internett i dag spiller man på gjenkjennbare logoer, språket er perfekt og henvendelser troverdig. Konkurranser, kampanjer etc. rettet direkte mot deg som lokker med premier og påskjønnelser, og som etterspør personinformasjon, kan være falske. Vær bevisst, og oppgi aldri personopplysninger dersom du er usikker!
  • Mottar du en melding via e-post eller Facebook fra en venn eller bekjent som ber om hjelp og du føler det er noe som ikke stemmer, ta kontakt med vedkommende direkte for å verifisere at henvendelsen er reell.
  • Kontakt Hjelp ved ID-tyveri umiddelbart dersom du mistenker at du har blitt utsatt for noe eller har oppdaget at noen har svindlet deg. Våre eksperter hjelper deg med å forebygge, oppdage og begrense et ID-tyveri.

Gold: 987 08540
Platinum: 987 08540
Premium: 987 09050
Gold DB: 987 05550
World Elite: 987 05522
Epost: idtyveri@assistansemail.danskebank.no

Flere artikler

Bli bedre kjent med Hjelp ved ID-tyveri