Hvordan unngå å bli utsatt for ID-tyveri?

Du kan selv ta noen enkle grep for å forbygge misbruk av din identitet. Det tar kun noen få minutter å gjøre det mye vanskeligere for en ID-tyv å ødelegge din økonomi og nattesøvn. Vi har samlet noen tips til hva du bør gjøre.

Slik får du gode sikkerhetsvaner:

  • Få oversikt over alle dine brukerkontoer.
  • Ranger kontoene fra viktig til mindre viktig. De viktige kontoene bytter du passord ofte
  • E-postkonto bør stå blant de øverste. Denne bruker du som brukernavn til andre kontoer
  • Opprett sikre passord på alle kontoene. Bruk de første bokstavene i ordene av en setning og sett disse sammen til et passord slik at det får minimum 12 tegn; store og små bokstaver, spesialtegn eller mellomrom slik: Dette passordet klarer jeg å huske = D p k j å H*
  • Opprett totrinnsbekreftelse på dine kontoer: e-postkonto, AppleID, PayPal, Dropbox, iCloud og andre tjenester for lagring av data i skyen. Beskytt også dine kontoer på sosiale medier: Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat
  • Lagre dine passord med et passordverktøy (LastPass, Keeper, Dashlane)
  • Aldri del dine passord med noen andre.
  • Ha lukkede profiler på sosiale medier
  • Opprett digital postkasse. Dette er en elektronisk postkasse som gir deg tilgang til posten din uansett hvor du befinner deg. Her mottar du blant annet post fra offentlige etater samtidig som det er et sikkert sted å oppbevare verdidokumenter.

Tar du disse tre grepene har du redusert risikoen for å bli utsatt for ID-tyveri. Skulle du allikevel være uheldig å bli rammet kan du ringe kundesenteret vårt, hvor du vil bli satt over til en rådgiver hos Hjelp ved ID-tyveri som er eksperter på å avdekke og begrense ID-tyveri. De hjelper deg døgnet rundt, helt kostnadsfritt.

Epost: idtyveri@assistansemail.danskebank.no

Mer enn 150.000 nordmenn har blitt utsatt for ID-tyveri bare i løpet av de siste to årene, og myndighetene tror at dette vil øke i fremtiden. Sakene blir mer og mer komplekse og de økonomiske konsekvensene for de som er blitt rammet øker.

Se etter disse faresignaler for ID-tyveri

  • Posten din uteblir helt
  • Du mottar fakturaer på produkter eller tjenester du ikke har bestilt
  • Du får gjenpartsbrev om kredittsjekking uten at du selv har foretatt noe kredittkjøp
  • Det er ukjente transaksjoner på dine bankkonti

Søker du hjelp raskt er sjansen for å hindre eller begrense et ID-tyveri større enn hvis du venter fordi du er usikker. Du behøver ikke å avdekke et ID-tyveri og rydde konsensene selv, det er god hjelp å få hos Hjelp ved ID-tyveri tjenesten.