Header Icon

Hjelp ved ID-tyveri

Vet du hva et identitetstyveri er? Og vet du hvordan du får hjelp hvis du blir utsatt for et identitetstyveri?

Identitetstyveri er når noen utgir seg for å være deg for økonomisk vinning. For eksempel ved å ta opp lån eller kjøpe produkter i ditt navn og lar deg stå ansvarlig for å betale fakturaen.

Du bør ha et bevisst forhold til egen ID-sikkerhet og hvordan du forebygger og unngår å bli utsatt for ID-tyveri. Du kan teste dine kunnskaper ved å ta ID-testen.

Er du uheldig og utsettes for ID-tyveri utvikler situasjonen seg ofte til å bli så uoversiktlig og kompleks at det kan være krevende å håndtere det hele på egenhånd. Hva gjør du når postkassen fylles med fakturaer for varer du ikke har bestilt eller mottatt. Eller hva gjør du når du mottar kredittvurderinger for lån du selv ikke har tatt opp?

Les artikler om Din Sikkerhet

Våre eksperter hjelper deg! Kontakt oss på:

Bli bedre kjent med Hjelp ved ID-tyveri - se filmen

Heldigvis finnes det ting du kan gjøre for å minske risikoen for at noen stjeler identiteten din.

Her er noen tips:

  • Det enkleste grepet du selv kan ta for å forebygge et ID-tyveri er å ha lås på postkassen. Det er ofte fra ulåste postkasser at ID-tyven får tak i personlige opplysning som senere kan misbrukes, og det også til ulåste postkasser at falske bestillinger leveres og senere stjeles.

  • Ha kontroll på uttak fra kontoen din og kredittkortene dine. Si i fra til banken din hvis du oppdager uregelmessigheter.

  • Ikke la personopplysninger ligge ute på sosiale medier.


Les artikler om Din Sikkerhet

Icon

Trenger du hjelp?

Ring oss

Ring oss

Skriv til oss

Skriv til oss

Gold

987 08540

Platinum

987 08540

Private Banking

987 05522

World Elite

987 05522

Akademikerne

987 05550

Mail til ID-hjelpen

id@assistansemail.danskebank.no

Åpningstider

Hjelp ved ID-tyveri har åpent hele
døgnet, året rundt og du får alltid
snakke med en rådgiver.