Testen består av fem tema. Du må svare på alle spørsmålene i et tema før du kan gå videre til neste. Ved hvert spørsmål kan du få mer informasjon ved at klikke på ”Les mer”.
Når du har svart på alle spørsmålene får det et samlet resultat som viser hvor god kunnskap du har om å redusere risikoen for å bli utsatt for ID-tyveri. Hvis du har spørsmål er du velkommen til å kontakte oss døgnet rundt.
Lommeboken/håndvesken
Lommeboken eller håndvesken kan være en kilde til mange personlige opplysninger som kan misbrukes av andre. Hvis du mister dine identifikasjonspapirer er det en risiko for at de kan bli misbrukt av uvedkommende for økonomisk vinning eller for å stjele din identitet. Du bør derfor overveie hva du trenger å ha i din lommebok/håndveske og hva du kan la ligge hjemme, kanskje i din safe eller på et annet trygt sted.
Påstand 1
Jeg vet alltid hvor jeg har mitt pass, bankkort og førerkort.
Les mer
Det er viktig alltid å vite hvor man har sine identifikasjonspapirer, så vet man også om man har mistet dem. Det er viktig å reagere raskt hvis man mister dem.
Påstand 2
Jeg oppbevarer mitt pass og andre personlige dokumenter på et sikkert sted.
Les mer
Identifikasjonspapirer er verdipapirer! Pass på at du oppbevarer dem på et sikkert sted hjemme og at du ikke lar dem ligge fremme når du ikke er hjemme.
Påstand 3
Jeg sørger for å fjerne bankkort og andre identifikasjonspapirer fra min lommebok/håndveske når de ikke lenger er i bruk.
Les mer
Når du med jevne mellomrom rydder din lommebok/håndveske for identitetspapirer blir det enklere for deg å få sperret det du mister hvis du skulle bli frastjålet din lommebok, samtidig som du ikke gir en eventuell ID-tyv enkel tilgang til informasjon om deg.
Påstand 4
Jeg vet at jeg skal kontakte min bank/kortutsteder med en gang dersom jeg oppdager at min lommebok/håndveske er blitt stjålet eller er mistet.
Les mer
Bank- og kredittkort skal sperres hos respektive banker eller kredittforetag.
Påstand 5
Jeg vet at jeg skal anmelde det hvis mitt pass blitt stjålet eller mistet.
Les mer
Ved å melde ditt pass stjålet eller mistet blir det ugyldig som reisedokument og personer som forsøker å reise på passet ditt vil bli stoppet på grensen. Finner du igjen passet ditt er det like viktig å melde det funnet slik at du selv slipper å bli nektet innreise til andre land.
Personlig informasjon
Ved et identitetstyveri er det vanlig at dine personopplysninger brukes til å utføre kriminelle handlinger for økonomisk vinning. Ofte krever det ikke mer enn ditt personnummer. Det er derfor viktig at du er bevisst på hvor du legger igjen dine persondata.
Påstand 1
Jeg oppgir ikke personlig informasjon over telefonen eller internett hvis jeg ikke er sikker på hvem jeg snakker med
Les mer
Vær alltid forsiktig med å utlevere persondata over telefon eller internett siden du ikke kan være sikker på hvem som tar imot informasjonen.
Påstand 2
Jeg er kritisk til hvilken informasjon jeg må oppgi muntlig i butikken for å få tilbud fra deres kundeklubb.
Les mer
Det er bra å være kritisk til hvorfor butikken trenger forskjellig typer informasjon om deg for å kunne gi deg gode tilbud.
Påstand 3
Jeg er bevisst på hvilken informasjon jeg deler på sosiale medier og/eller forum på internett.
Les mer
Informasjon delt på sosiale medier eller forum er lett for en ID-tyv å få tak i. Vær nøye på og ikke å dele persondata.
Påstand 4
Jeg er klar over sikkerhetsinnstillingene som finnes på sosiale medier og forum og bruker dem, og jeg er også nøye på å aktivere de personlige innstillingene.
Les mer
På noen kontoer og profiler er det smart at du aktivere spesielle sikkerhetsinnstillinger. Ta deg tid til å gå igjennom dine kontoer for å få oversikt over hvordan de forskjellige innstillingene ser ut.
Påstand 5
Jeg klipper utgåtte bank- og kredittkort i mange biter før jeg kaster det.
Les mer
Ditt avfall kan være kilde til mye informasjon som kan brukes av en ID-tyv. Riv f.eks. ditt personnummer, kontonummer og lignende i stykker før du kaster papirer i søpla.
Kontoinformasjon
Det kan ta litt tid før man begynner å mistenke at noen har stålet ens identitet. Du bør derfor være oppmerksom på trekk på kontoen som du ikke kjenner igjen, kredittopplysninger som er gjort på deg uten at du har handlet noe som krever det og også følge nøye med dersom du forventer nye bank- og kredittkort levert i postkassen. Ved å ha god kontroll kan du raskere fange opp dersom noe ikke stemmer og igangsette tiltak som minsker de økonomiske konsekvensene av et ID-tyveri.
Påstand 1
Jeg kontrollerer regelmessig min konto for at se at alt stemmer.
Les mer
Vær oppmerksom på små summer du ikke kjenner igjen. Det er ofte ved å ta små summer mange ganger at ID-tyven får tak i dine penger.
Påstand 2
Jeg lagrer aldri kortinformasjon i nettbutikker men legger det inn manuelt hver gang jeg handler.
Les mer
Hvis din kortinformasjon er lagret på en server med lav sikkerhet er det større sjanse for at uvedkommende får tak i informasjonen enn hvis du legger den inn hver gang du handler.
Påstand 3
Jeg vet når mine bank- og kredittkort utløper så jeg kan følge med på om nye kort blir levert i postkassen.
Les mer
Hvis du vet når du kan forvente å få nye bank- og kredittkort så kan du også følge med på om kortet uteblir. Da kan det være en indikasjon på at noen tar posten din eller har omadressert din post uten ditt samtykke.
Påstand 4
Jeg sjekker alltid kredittopplysninger som er gjort på meg.
Les mer
Hvis det er foretatt en kredittopplysning på deg som du ikke kjenner til bør du kontakte bedriften som har bedt om kredittopplysninger.
Påstand 5
Jeg oppgir kun mine kontoopplysninger per telefon hvis det er jeg selv som har ringt mottageren.
Les mer
Hvis du selv har ringt til mottageren av ditt kontonummer er det mindre risiko for at du har havnet hos en bedrager. Blir du oppringt kan du ikke være sikker på at personen er den de utgir seg for å være.
Postkassen
Lås postkassen så er det vanskeligere for uvedkommende å få tak i personlig informasjon som sendes til deg i posten. Oppbevar også posten når du er bortreist så ikke postkassen flyter over når du ikke er hjemme. Du kan også be om å få personlig post sendt til din mail i stedet for til postkassen.
Påstand 1
Min postkasse er låst.
Les mer
Det er ofte fra ulåste postkasser at ID-tyven får tak i informasjon. Det er også fra ulåste postkasser at varer leveres og deretter stjeles.
Påstand 2
Jeg oppbevarer posten eller ber en nabo ta den inn når jeg er bortreist.
Les mer
Når postkassen flyter over av post når du er bortreist gir det uvedkommende en mulighet til å stjele posten din og persondata kan komme på avveie.
Påstand 3
Jeg har en digital postkasse.
Les mer
Flere og flere myndigheter og bedrifter har gått over til digital post. Det gjør det enklere å unngå at din post havner i feil hender. I Norge er Digipost den mest utbredte digitale postkasse.
Påstand 4
Jeg har sperret min adresse for adresseendring hos Posten slik at uvedkommende ikke kan omadressere min post.
Les mer
Når det kun er du som kan endre din egen adresse (med hjelp av BankID) beskytter du deg mot at uvedkommende kan omadressere din post. En ID-tyv som f.eks. har søkt om kreditt i ditt navn kan, ved å omadressere din post unngå at du ser f.eks. at noen har kredittsjekket deg og derved unngå at du oppdager ID-tyveriet.
Påstand 5
Jeg reagerer hvis post jeg venter på ikke blir levert til postkassen min.
Les mer
Hvis du opplever at post du venter på ikke blir levert til postkassen din bør du kontakte avsenderen for å sjekke om det er sendt til deg. Skjer dette gjentatte ganger er det stor sjanse for at noen stjeler posten din. Der det mulig er det best å få post elektronisk da er det enklere å unngå at din post havner i feil hender.
Online
Brukernavn, passord og andre personlige koder er verdisaker, som nøklene til huset ditt, og bør beskyttes på samme måte. Overvei nøye om du skal dele passord med noen – selv personer som står deg nær. Er noen andre enn deg selv uforsiktig med dine passord er det du som står ansvarlig for betalingskrav og andre fordringer som blir rettet mot deg.
Påstand 1
Jeg kontrollerer/sjekker at lenker jeg mottar er fra en jeg kjenner ved å kontakte den som har sendt lenken eller vedlegget.
Les mer
Linker og vedlegg kan være skadelig programvarer (”malware”) som har til hensikt å spionere på hva du gjør og dermed stjele brukerinformasjon eller annen sensitiv data fra deg.
Påstand 2
Jeg deler aldri mine passord med noen, ikke engang mine barn eller min partner.
Les mer
Det er fort gjort at noen er uforsiktig med ditt passord og da er du som blir rammet. Del ikke passord med noen.
Påstand 3
Jeg har alltid sikre passord.
Les mer
Et passord skal være langt (minst 8 tegn eller mer) og sammensatt. Det bør inneholde tall, bokstaver og spesialtegn.
Påstand 4
Jeg bruker forskjellige passord på forskjellige innloggingssider
Les mer
Hvis uvedkommende får tak i ditt brukernavn og passord fra en database med lavt sikkerhetsnivå og du bruker samme passord flere steder, kan de enkelt bruke ditt passord for å få tilgang til informasjon om deg fra andre og mer sikre websteder.
Påstand 5
Jeg kontrollerer alltid at webadressen til siden jeg skal handle fra begynner med https.
Les mer
Websteder med https i nettadressen er kryptert og bruker et sikkerhetssertifikat for å bekrefte webstedets identitet for browseren.
Klikk på meg for å se resultatene dine!
Ditt resultat
Tema 1
Lommeboken/håndvesken
Tema 2
Personlig informasjon
Tema 3
Kontoinformasjon
Tema 4
Postkassen
Tema 5
Online