Header Icon

ID-testen

ID-tyveri test

Testen består av fem tema. Du må svare på alle spørsmålene i et tema før du kan gå videre til neste. Ved hvert spørsmål kan du få mer informasjon ved at klikke på ”Les mer”.

Når du har svart på alle spørsmålene får det et samlet resultat som viser hvor god kunnskap du har om å redusere risikoen for å bli utsatt for ID-tyveri. Hvis du har spørsmål er du velkommen til å kontakte oss døgnet rundt.

icon0

Lommeboken/håndvesken

Lommeboken eller håndvesken kan være en kilde til mange personlige opplysninger som kan misbrukes av andre. Hvis du mister dine identifikasjonspapirer er det en risiko for at de kan bli misbrukt av uvedkommende for økonomisk vinning eller for å stjele din identitet. Du bør derfor overveie hva du trenger å ha i din lommebok/håndveske og hva du kan la ligge hjemme, kanskje i din safe eller på et annet trygt sted.

img0

Påstand 1

Jeg vet alltid hvor jeg har mitt pass, bankkort og førerkort.

Les mer

Det er viktig alltid å vite hvor man har sine identifikasjonspapirer, så vet man også om man har mistet dem. Det er viktig å reagere raskt hvis man mister dem.

Stemmer
Stemmer til en viss grad
Stemmer ikke

Påstand 2

Jeg oppbevarer mitt pass og andre personlige dokumenter på et sikkert sted.

Les mer

Identifikasjonspapirer er verdipapirer! Pass på at du oppbevarer dem på et sikkert sted hjemme og at du ikke lar dem ligge fremme når du ikke er hjemme.

Stemmer
Stemmer til en viss grad
Stemmer ikke

Påstand 3

Jeg sørger for å fjerne bankkort og andre identifikasjonspapirer fra min lommebok/håndveske når de ikke lenger er i bruk.

Les mer

Når du med jevne mellomrom rydder din lommebok/håndveske for identitetspapirer blir det enklere for deg å få sperret det du mister hvis du skulle bli frastjålet din lommebok, samtidig som du ikke gir en eventuell ID-tyv enkel tilgang til informasjon om deg.

Stemmer
Stemmer til en viss grad
Stemmer ikke

Påstand 4

Jeg vet at jeg skal kontakte min bank/kortutsteder med en gang dersom jeg oppdager at min lommebok/håndveske er blitt stjålet eller er mistet.

Les mer

Bank- og kredittkort skal sperres hos respektive banker eller kredittforetag.

Stemmer
Stemmer til en viss grad
Stemmer ikke

Påstand 5

Jeg vet at jeg skal anmelde det hvis mitt pass blitt stjålet eller mistet.

Les mer

Ved å melde ditt pass stjålet eller mistet blir det ugyldig som reisedokument og personer som forsøker å reise på passet ditt vil bli stoppet på grensen. Finner du igjen passet ditt er det like viktig å melde det funnet slik at du selv slipper å bli nektet innreise til andre land.

Stemmer
Stemmer til en viss grad
Stemmer ikke
icon1

Personlig informasjon

Ved et identitetstyveri er det vanlig at dine personopplysninger brukes til å utføre kriminelle handlinger for økonomisk vinning. Ofte krever det ikke mer enn ditt personnummer. Det er derfor viktig at du er bevisst på hvor du legger igjen dine persondata.

img1

Påstand 1

Jeg oppgir ikke personlig informasjon over telefonen eller internett hvis jeg ikke er sikker på hvem jeg snakker med

Les mer

Vær alltid forsiktig med å utlevere persondata over telefon eller internett siden du ikke kan være sikker på hvem som tar imot informasjonen.

Stemmer
Stemmer til en viss grad
Stemmer ikke

Påstand 2

Jeg er kritisk til hvilken informasjon jeg må oppgi muntlig i butikken for å få tilbud fra deres kundeklubb.

Les mer

Det er bra å være kritisk til hvorfor butikken trenger forskjellig typer informasjon om deg for å kunne gi deg gode tilbud.

Stemmer
Stemmer til en viss grad
Stemmer ikke

Påstand 3

Jeg er bevisst på hvilken informasjon jeg deler på sosiale medier og/eller forum på internett.

Les mer

Informasjon delt på sosiale medier eller forum er lett for en ID-tyv å få tak i. Vær nøye på og ikke å dele persondata.

Stemmer
Stemmer til en viss grad
Stemmer ikke

Påstand 4

Jeg er klar over sikkerhetsinnstillingene som finnes på sosiale medier og forum og bruker dem, og jeg er også nøye på å aktivere de personlige innstillingene.

Les mer

På noen kontoer og profiler er det smart at du aktivere spesielle sikkerhetsinnstillinger. Ta deg tid til å gå igjennom dine kontoer for å få oversikt over hvordan de forskjellige innstillingene ser ut.

Stemmer
Stemmer til en viss grad
Stemmer ikke

Påstand 5

Jeg klipper utgåtte bank- og kredittkort i mange biter før jeg kaster det.

Les mer

Ditt avfall kan være kilde til mye informasjon som kan brukes av en ID-tyv. Riv f.eks. ditt personnummer, kontonummer og lignende i stykker før du kaster papirer i søpla.

Stemmer
Stemmer til en viss grad
Stemmer ikke
icon2

Kontoinformasjon

Det kan ta litt tid før man begynner å mistenke at noen har stålet ens identitet. Du bør derfor være oppmerksom på trekk på kontoen som du ikke kjenner igjen, kredittopplysninger som er gjort på deg uten at du har handlet noe som krever det og også følge nøye med dersom du forventer nye bank- og kredittkort levert i postkassen. Ved å ha god kontroll kan du raskere fange opp dersom noe ikke stemmer og igangsette tiltak som minsker de økonomiske konsekvensene av et ID-tyveri.

img2

Påstand 1

Jeg kontrollerer regelmessig min konto for at se at alt stemmer.

Les mer

Vær oppmerksom på små summer du ikke kjenner igjen. Det er ofte ved å ta små summer mange ganger at ID-tyven får tak i dine penger.

Stemmer
Stemmer til en viss grad
Stemmer ikke

Påstand 2

Jeg lagrer aldri kortinformasjon i nettbutikker men legger det inn manuelt hver gang jeg handler.

Les mer

Hvis din kortinformasjon er lagret på en server med lav sikkerhet er det større sjanse for at uvedkommende får tak i informasjonen enn hvis du legger den inn hver gang du handler.

Stemmer
Stemmer til en viss grad
Stemmer ikke

Påstand 3

Jeg vet når mine bank- og kredittkort utløper så jeg kan følge med på om nye kort blir levert i postkassen.

Les mer

Hvis du vet når du kan forvente å få nye bank- og kredittkort så kan du også følge med på om kortet uteblir. Da kan det være en indikasjon på at noen tar posten din eller har omadressert din post uten ditt samtykke.

Stemmer
Stemmer til en viss grad
Stemmer ikke

Påstand 4

Jeg sjekker alltid kredittopplysninger som er gjort på meg.

Les mer

Hvis det er foretatt en kredittopplysning på deg som du ikke kjenner til bør du kontakte bedriften som har bedt om kredittopplysninger.

Stemmer
Stemmer til en viss grad
Stemmer ikke

Påstand 5

Jeg oppgir kun mine kontoopplysninger per telefon hvis det er jeg selv som har ringt mottageren.

Les mer

Hvis du selv har ringt til mottageren av ditt kontonummer er det mindre risiko for at du har havnet hos en bedrager. Blir du oppringt kan du ikke være sikker på at personen er den de utgir seg for å være.

Stemmer
Stemmer til en viss grad
Stemmer ikke
icon3

Postkassen

Lås postkassen så er det vanskeligere for uvedkommende å få tak i personlig informasjon som sendes til deg i posten. Oppbevar også posten når du er bortreist så ikke postkassen flyter over når du ikke er hjemme. Du kan også be om å få personlig post sendt til din mail i stedet for til postkassen.

img3

Påstand 1

Min postkasse er låst.

Les mer

Det er ofte fra ulåste postkasser at ID-tyven får tak i informasjon. Det er også fra ulåste postkasser at varer leveres og deretter stjeles.

Stemmer
Stemmer til en viss grad
Stemmer ikke

Påstand 2

Jeg oppbevarer posten eller ber en nabo ta den inn når jeg er bortreist.

Les mer

Når postkassen flyter over av post når du er bortreist gir det uvedkommende en mulighet til å stjele posten din og persondata kan komme på avveie.

Stemmer
Stemmer til en viss grad
Stemmer ikke

Påstand 3

Jeg har en digital postkasse.

Les mer

Flere og flere myndigheter og bedrifter har gått over til digital post. Det gjør det enklere å unngå at din post havner i feil hender. I Norge er Digipost den mest utbredte digitale postkasse.

Stemmer
Stemmer til en viss grad
Stemmer ikke

Påstand 4

Jeg har sperret min adresse for adresseendring hos Posten slik at uvedkommende ikke kan omadressere min post.

Les mer

Når det kun er du som kan endre din egen adresse (med hjelp av BankID) beskytter du deg mot at uvedkommende kan omadressere din post. En ID-tyv som f.eks. har søkt om kreditt i ditt navn kan, ved å omadressere din post unngå at du ser f.eks. at noen har kredittsjekket deg og derved unngå at du oppdager ID-tyveriet.

Stemmer
Stemmer til en viss grad
Stemmer ikke

Påstand 5

Jeg reagerer hvis post jeg venter på ikke blir levert til postkassen min.

Les mer

Hvis du opplever at post du venter på ikke blir levert til postkassen din bør du kontakte avsenderen for å sjekke om det er sendt til deg. Skjer dette gjentatte ganger er det stor sjanse for at noen stjeler posten din. Der det mulig er det best å få post elektronisk da er det enklere å unngå at din post havner i feil hender.

Stemmer
Stemmer til en viss grad
Stemmer ikke
icon4

Online

Brukernavn, passord og andre personlige koder er verdisaker, som nøklene til huset ditt, og bør beskyttes på samme måte. Overvei nøye om du skal dele passord med noen – selv personer som står deg nær. Er noen andre enn deg selv uforsiktig med dine passord er det du som står ansvarlig for betalingskrav og andre fordringer som blir rettet mot deg.

img4

Påstand 1

Jeg kontrollerer/sjekker at lenker jeg mottar er fra en jeg kjenner ved å kontakte den som har sendt lenken eller vedlegget.

Les mer

Linker og vedlegg kan være skadelig programvarer (”malware”) som har til hensikt å spionere på hva du gjør og dermed stjele brukerinformasjon eller annen sensitiv data fra deg.

Stemmer
Stemmer til en viss grad
Stemmer ikke

Påstand 2

Jeg deler aldri mine passord med noen, ikke engang mine barn eller min partner.

Les mer

Det er fort gjort at noen er uforsiktig med ditt passord og da er du som blir rammet. Del ikke passord med noen.

Stemmer
Stemmer til en viss grad
Stemmer ikke

Påstand 3

Jeg har alltid sikre passord.

Les mer

Et passord skal være langt (minst 8 tegn eller mer) og sammensatt. Det bør inneholde tall, bokstaver og spesialtegn.

Stemmer
Stemmer til en viss grad
Stemmer ikke

Påstand 4

Jeg bruker forskjellige passord på forskjellige innloggingssider

Les mer

Hvis uvedkommende får tak i ditt brukernavn og passord fra en database med lavt sikkerhetsnivå og du bruker samme passord flere steder, kan de enkelt bruke ditt passord for å få tilgang til informasjon om deg fra andre og mer sikre websteder.

Stemmer
Stemmer til en viss grad
Stemmer ikke

Påstand 5

Jeg kontrollerer alltid at webadressen til siden jeg skal handle fra begynner med https.

Les mer

Websteder med https i nettadressen er kryptert og bruker et sikkerhetssertifikat for å bekrefte webstedets identitet for browseren.

Stemmer
Stemmer til en viss grad
Stemmer ikke

Klikk på meg for å se resultatene dine!

Ditt resultat

Tema 1

Lommeboken/håndvesken

Tema 2

Personlig informasjon

Tema 3

Kontoinformasjon

Tema 4

Postkassen

Tema 5

Online

Trenger du hjelp?

Ring oss

Ring oss

Skriv til oss

Skriv til oss

Gold

987 08540

Platinum

987 08540

Private Banking

987 05522

World Elite

987 05522

Akademikerne

987 05550

Mail til ID-hjelpen

id@assistansemail.danskebank.no

Åpningstider

Hjelp ved ID-tyveri har åpent hele
døgnet, året rundt og du får alltid
snakke med en rådgiver.