ID-tyveri rammer mange

Det finnes ingen garanti for at du ikke blir utsatt for ID-tyveri, men du kan redusere risikoen for å bli rammet ved å ta enkle grep og forholdsregler. Det er mest vanlig at ID-tyven misbruker stjålet identitet ved å kjøpe varer og tjenester på nettet eller ta opp lån eller kreditt i ditt navn og la deg betale regningen.

Vi har samlet et par saker fra virkeligheten:

Ulåst postkasse

På vei hjem fra jobb går Håvard som vanlig innom postkassen og henter med seg dagens post. I tillegg til den daglige avisen og litt reklame med julegavetips finner han også et brev med logoen «Lindorff». Håvard blir nysgjerrig og åpner brevet så fort han kommer inn døren hjemme. I brevet står det at Lindorff har foretatt en kredittvurdering av Håvard, at han ble godkjent som kredittverdig og innvilget en kredittramme på 50.000 kroner på sitt nye kredittkort. For Håvard er det bare ett problem i forbindelse med brevet; han har aldri søkt om dette kredittkortet. «Hvordan i all verden kan det ha skjedd?», tenker han, «jeg har da aldri delt mine personopplysninger med noen?»…

I dagens samfunn er mye digitalisert og dermed er det også mer sikre måter å sende sensitiv informasjon på enn til våre postkasser. Men fortsatt sendes det bankkort, pass, brev fra helsevesenet osv. til postkassene våre. Alt dette kan være nyttig informasjon for en ID-tyv. Etter at posten er lagt i postkassene våre er det ingen som passer på den, og det ikke vanskelig for uvedkommende å lette på lokket og ta det de vil ha. ID-tyven kan også bruke din postkasse til å sende f.eks. nytt SIM kort eller bankkort til og deretter stjele det fra din ulåste postkasse. Danske Bank anbefaler at du har lås på postkassen din. Et meget enkelt tiltak som betraktelig minsker sannsynligheten for at nettopp du blir rammet av ID tyveri. Husk også at uvedkommende som er ute etter informasjon fra postkassen din gjerne også tar en titt i søppelkassen din på jakt etter samme informasjon. Ikke kast sensitiv informasjon i papircontainer, men makuler den.

Hvor utsatt er du for å bli rammet av ID-tyveri? Ta ID-testen

Mistet lommebok

I forbindelse med et restaurantbesøk klarer Håvard å miste lommeboken ut av jakkelommen i det han tar på seg jakken før han skal forlate restauranten. Håvard går fornøyd ut fra spisestedet og rusler videre. 10 minutter senere ringer restauranten og sier at lommeboken hans ble funnet på gulvet i restauranten av en annen gjest og levert inn til servitøren. Tilbake på restauranten oppdager han til sin store glede at ingenting mangler; hverken kort eller kontanter og tenker «nå hadde jeg jammen flaks»…

I det øyeblikket er man ofte så lettet over hvor heldig man har vært som har fått lommeboken tilbake, og med alt innhold intakt. Det man ikke tenker på er at lommeboken med alle dine kort og sensitiv informasjon har vært utenfor din kontroll en stund.

Det er nok tid til at noen kan ha tilegnet seg informasjon om deg som senere kan benyttes til å foreta økonomiske handlinger i ditt navn, som eksempelvis øke din kredittgrense på dine kredittkort, handle varer på nett eller ta opp forbrukslån i ditt navn. Med andre ord, utføre et ID-tyveri. Hva gjør man så?

Se etter disse faresignaler for ID-tyveri:

  • Posten din uteblir helt
  • Du mottar fakturaer på produkter eller tjenester du ikke har bestilt
  • Du får gjenpartsbrev om kredittsjekking uten at du selv har foretatt noe kredittkjøp
  • Det er ukjente transaksjoner på dine bankkonti

Har du mistanke om at du er utsatt for et ID-tyveri ta kontakt med Hjelp ved ID-tyveri umiddelbart. Det er svært viktig at du handler raskt for å begrense de økonomiske konsekvensene av et ID-tyveri. Danske Banks eksperter hjelper deg å rydde opp.

Les mer om Hjelp ved ID-tyveri

Flere artikler